A berlini arany medve díjas Fallal szemben harsány, tomboló zakatolása után a Hamburgban élő, török származású rendező, Fatih Akin elkészítette a „szerelem-halál-ördög”-trilógia második darabját.

A „szerelem” után A másik oldalon a halál motívumára fókuszál. Akin filmje, három, szülő-gyermek páros egymásba érő, véletlenszerű találkozásán keresztül mesél az élet alkonyáról. A három epizód címe már önmagában sokatmondó.

1. epizód: Yeter halála

Az özvegy és nyugdíjas Ali a brémai „piros lámpás negyedben” igénybe veszi a szintén török származású, Yeter szolgáltatásait. Ali sokadik látogatása alkalmával felajánlja, hogy kifizeti a keresményét, ha a nő összeköltözik vele, és csak vele hál. Yeter, akiről lánya úgy tudja, hogy cipőboltban dolgozik, elfogadja a felkínált lehetőséget. Ali fia, az egyetemen germanisztikát tanító Nejat, eleinte kétes tekintettel figyeli apja új szerelmét, ám – miután apja infarktust kap – az otthon melegében megkedveli az apja körül segédkező nőt. Ali a kórházból kikerülve, nem tud mit kezdeni gyermeke fiatalságával, és féltékenységében olyan szerencsétlenül üti meg Yetert egy veszekedés alkalmával, hogy az azon nyomban meghal.

2. epizód: Lotte halála

Yeter lánya, a huszonéves Ayten hazájában politikai aktivistaként éli életét. Miután társait elviszi a karhatalmi kommandó, Németországba menekül, ahol cipőüzleteket sorra járva keresi édesanyját. Ayten végső kétségbeesésében az első szembejövő lánytól, Lottétől kér segítséget, aki szállást ad neki anyja házában. Susanne, az anya ezt nem nézi jó szemmel. Egy közúti igazoltatás során, a személyi okmányok nélkül közlekedő Aytent a német hatóságok elfogják, végül nem adnak helyt menekültjogi kérvényének. Lotte, édesanyja ellenkezése ellenére, a Törökországban börtönbe került lány után megy. A nehezen kierőszakolt börtönlátogatás alkalmával Ayten egy feladatot bíz Lottéra, amelynek teljesítése közben gyermekcsíny (azért annál jóval több) áldozata lesz a német lány.

3. epizód: A másik oldalon

Alit hazatoloncolják, míg Susanne lánya útját követve érkezik Törökországba. Az asszony. lányához hasonlóan, Nejat albérlője lesz, aki időközben Isztambulban egy könyvesbolt tulajdonosává vált. A nő segíti lánya barátnőjét a szabadulásban, Nejat pedig édesapja után megy.

A másik oldalon sokkal finomabb hang- és képélmény, mint a Fallal szemben, és még mélyebbre hatol az emberi lélek térképén, mint elődje. Nincs új a nap alatt, láttunk már olyan filmet, amely bekeretezi a története. Az egyes szereplők tudatlan találkozásának pedig Altman volt az egyik nagymestere. A film hat szereplőjét azonban úgy sodorja egymás útjába a véletlen, hogy a találkozásuk már csak akkor realizálódhatna, amikor arra már nincs lehetőség. Yeter lánya Brémában van, amikor a volt prostituált anya Alihoz költözik. Ayten Nejat előadásán alszik, miközben a férfi még nem is tud a létezéséről. Lotte és Ayten Brémában keresi Yetert, amikor mellettük egy busz halad el Yeterrel és Nejattal. Nejat hosszú ideig keresi Aytent, aki akkor kerül a közelébe, mikor Ő már a kutatás eredményességéről lemondva apja után megy.

Akin, ugyan Németországban született, ám a török származásának gyökereit is kutatja.  Ennélfogva, ahogy a Fallal szemben szerelmespárja, úgy A másik oldalon hatos fogata is önmeghatározási pontokat keres, legyen az egy földrajzi hely, egy elvont haza-otthon motívum, vagy egy hús-vér ember.

Míg a Fallal szemben hősei elébe mentek, ám mégis elkerülték a halált, A másik oldalon szereplői szemtől szemben találkoznak vele. A találkozás pillanatától viszont már másik történetek kezdődnek, új hajtások nyílnak. A film egyik legszebb pillanata a két ellentétes irányba haladó koporsó képe a török repülőtéren.

A cím, A másik oldalon talán Akin személyes történetének metaforája is lehet, aki a németországi tartózkodás ellenére is hitelesen közvetíti azt, amiről Orhan Pamuk ír a Boszporusz melankóliája kapcsán.