jeges-varga

irodalom, film, színház és magánügyek

Bemutatkozás

Amit látok, amit hallok, amit tapasztalok, erről szólok. Könyveket olvasok, filmeket nézek, színházba járok, véleményemet írom le, mondom el. Nem akarok önjelölt kritikus lenni, vagy annak tűnni. Legyen ez valami ilyesmi: élménynapló.

Hozzászólások
  • jeges-varga: Kedves Balázs! A Fritsch Pincében igazán közvetlen vendéglátásban részesülhet a látogató. Szerintem is. A borai nem kiemelkedőek, de találhatunk kedvünkre valót ott. Mindamellett egyetértünk abban, hogy nem a legnagyobbak érdemlik a legnagyobb figyelmet. Én például több kisebb pincészettel is megismerkedtem az elmúlt években. Ha nem is jutottam el hozzájuk, legalább egy-egy palackkal megkóstoltam munkájuk gyümölcsét. Felsorolni most nem akarom őket, de azt tanácsolom, próbálkozz még a kisebb pincészeteknél. Kincsre találhatsz.
    (2012-11-13 10:34:05)
    Látogatóban a Fritsch Pincében
  • Márton Balázs: Pár éve én is jártam a villányi pincesoron és nekem is a Fritsch fivérek pincészete nyerte el a legnagyobb tetszésem, vendégszerető fogadtatás és finom borok (semmi Gere vagy Boch féle puccosság, amivel nincs bajom, csak nem én nem ezt igényelem). A cabernet franc barrique-juk volt a favorit nálam! További sok sikert nekik!!!
    (2012-10-29 22:08:46)
    Látogatóban a Fritsch Pincében
  • jeges-varga: Most ismerkedem vele. Azért egyet szögezzünk le alig húsz éves hölgyről beszélünk. Nyilván ehhez mérten van birtokában annak a tapasztalathalmaznak, amiből a líra megszülethet. Egyébként nekem tetszik ez a vers. Érződik rajta, hogy fiatal nő írta, de jó hangulatot fog meg. Persze vannak "nagyobb számok" is a kortárs líra palettáján egészen biztosan.
    Ha jól tudom az első kötet megjelenése a Petri György-díjjal együtt járt neki. Hogy ennek odaítélésében mennyi szerepet játszott az, hogy édesapja Kemény István, jó kérdés. Szerintem figyelemre érdemes ifjú költő ő. Azt viszont nem tudom, hogy túlzott-e a tehetségéhez képest a figyelem vagy nem. De egy elsőkötetes szerintem ma megérdemli, hogy sokat beszéljenek róla. Elvégre így válhat csak ismertté.
    (2012-03-12 22:26:13)
    Kemény Lili
Címkefelhő
Feedek
Megosztás
vers

Oravecz Imre: A teremtés fokozatai

 

Elhallgat a lágyságokban a cuppogás,

megszólal a keménységekben a zengés,

 

véget ér a zártságokban a zsugorodás,

elkezdődik a nyitottságokban a tágulás,

 

elfogy a ritkulásokban a nyugvás,

megnő a sűrűségekben a mozgás,

 

megszakad a szögletekben a hegyesség,

elterjed a hajlatokban a gömbölyűség,

 

elapad a szűkületekben a torlódás,

megerősödik a bővültekben az áramlás,

 

megáll a gyűrődésekben a ráncosodás,

megindul az egyenletességekben a kisimulás,

 

megakad a mélységekben a süllyedés,

kiszabadul a magasságokban az emelkedés,

 

megtorpan a közelségekben a maradás,

nekilendül a távolságokban a haladás,

 

csökken a dermedésekben a hidegség,

megsokszorozódik a hevületekben a melegség,

 

elhal a törekvésekben a zűrzavar,

megszületik az alakulásokban a rend.

Derek Cianfrance: Blue Valentine (2010)

Szomorú szerelmi dráma a Blue Valentine. Kíméletlen őszinteséggel mutatja meg az emberi kapcsolatok mélypontjait; amikor két ember már nem képes együtt, egymás mellett fejlődni, közös erővel sem bírnak változást hozni saját életükbe.

A szenvedély a pillanat hevében éled és hamvad el, a szeretetnek azonban végérvényesen maradnia kell(ene). Derek Cianfrance filmjének hősei egy utolsó, kétségbeesett kísérletet tesznek kapcsolatuk megmentésére.

Cindy (Michelle Williams) és Dean (Ryan Gosling) egy hat év körüli kislányt nevel közösen. A fiatal házaspár egykor megfogadta, hogy jóban-rosszban kitartanak egymás mellett, mégis kézzel fogható a kettejük közti feszültség.

A jelen történéseibe ágyazott flashback jelenetekből ismerjük meg kapcsolatuk kibontakozását. Összeismerkedésük idején Dean költöztetőként jut el egy öregek otthonába, ahol Cindy nagymamája élete tölti utolsó éveit. Nem éppen szokványos szerelmi bölcsőhely, férfi és nő találkozása azonban nem ismer törvényszerűségeket.

Azt várná az ember, hogy miután a fiatalok első látásra egymásba habarodnak, jön a házasság és a gyermekvállalás. Hiszen történhetett volna akár így is. De Cindy és Dean élete a biztató kezdet után nem éppen alakul ideálisan. Lesz ugyan házasság, egy kislány is születik, azonban cseppet sem felhőtlen az öröm.

A történet idején Cindy nővérként dolgozik egy kórházban. Sikereket ér el, sőt egy jobb munka lehetősége is felcsillan. És ő karriert akar. Dean eközben megmarad kétkezi munkásnak, mindenféle ambíció nélkül. Jó férj, jó apa, imádja a feleségét és a kislányt – de mintha semmi többre nem vágyna.

A házas évek alatt Cindy fokozatoson elhidegül férjétől, nem bírja elviselni a férfi élhetetlenségét, zavarja infantilis viselkedése. Egy idő után már az érintését, a puszta jelenlétét is alig tűri. Dean pedig hiába bánik vele tisztelettel és szeretettel, válaszként csak hideg tekintetet, merev mozdulatokat kap. Érzi ő is, hogy nem stimmel valami. Egyre többet nyúl az ital után, és szép lassan összeomlik minden körülötte.

Derek Cianfrance filmje már az elején szembesít a komor valósággal: tönkrement, menthetetlen emberi kapcsolatot lát a néző. Az első képkockáktól kezdve nyomasztó a szereplők körül a légkör. Ezzel éles ellentétben áll a múltban született románc krónikája, amit roppant izgalmasan mutat meg nekünk a rendező. Hasonló szituációkat (szeretkezés, veszekedés, tánc a közös dalra) állít párba a jelenben és a boldog múltban. Ezzel annyira pofon csapja a nézőt, hogy annál semmi sem lehet kijózanítóbb. A múlt hiába ígér szebb reményeket, a szereplők nem képesek őket beváltani. Hálából ugyanis sosem születhet hosszú távú érzelmi viszony.

...

A teljes írás, a Visszafordíthatatlan, az olvassbele.com oldalán olvasható.

Derek Cianfrance: Blue Valentine (2010)

A Blue Valentine a szerelem válságáról beszél el egy szomorú történetet. Ha két ember nem képes együtt fejlődni, nem bír közös erővel változást hozni saját életükben, csak a szakadás marad. A szenvedély langyulhat, de a szeretetnek maradni kell. Ehhez azonban folyamatos áramlás kell két férfi és nő között. Derek Cianfrance filmjének hősei egy utolsó kétségbeesett kísérletet tesznek kapcsolatuk megmentésére.

Cindy (Michelle Williams) és Dean (Ryan Gosling) évek óta együtt élnek. Isten előtt örök hűséget fogadtak egymásnak. Megfogadták, jóban és rosszban kitartanak egymás mellett. Van egy kislányuk is, családot alkotnak. Ma már azonban nem felhőtlen kapcsolatuk. A lányt észrevehetően zavarja valami a fiúban. Nem szívleli érintését, a jelenlétét is alig bírja elviselni. Dean hiába bánik tisztelettel vele, hideg tekintetek, merev mozdulatok a jutalma. Valaminek itt el kellett romlania.

Összeismerkedésük idején Dean költöztetéseken vállalt munkát, két kezével kereste a betevő falatra valót. A fiatalok egy öregek otthonában látták meg egymást, ahol Cindy nagymamája töltötte élete utolsó éveit. Egymásba szerettek, összeházasodtak és gyermekük született. Történetük azért a kezdettekkor sem alakult ilyen egyszerűen. Cindynek ugyanis volt még egy lezáratlan kapcsolata, amikor Deannel találkozott. Gyermekük az ex-baráttól származik vér szerint. Cindy azonban képtelen volt terhességét megszakítani, Dean pedig vállalta az apaságot…

Az évek alatt azonban a fiú és lány élete elhaladt egymás mellett. Cindy sikereket ért el munkájában. Kórházban dolgozott nővérként, sőt egy jobb munka lehetőségét is kilátásba helyezték munkaadói. Dean eközben megmaradt kétkezi munkásnak, akiben nincs semmiféle ambíció. A feleségét, a lányát imádja, többet nem akar az élettől. Valami mégsem stimmel nála. Egyre többet nyúl az alkoholhoz. Kezét ugyan nem emeli családjára, mégis megromlik körülötte a levegő.

A néző akkor találkozik a történet két szereplőjével, amikor már a bomlás útjára léptek. Az első képkockáktól kezdve nyomasztó a szereplők körül a légkör, flashback-jelenetekben elbeszélt múltbéli románc éles kontrasztot mutat a jelennel. A múlt szebb jelen reményét ígérte, ám a szereplők képtelenek együtt élni.

A Blue Valentine arről szól, hogy ha valami tarthatatlan, bármennyire is fájdalmas az elválás, szét kell mennie a feleknek. A történet szereplői csak így képesek megújulni, boldogok lenni. Az együtt maradás egy helyben topogással, sőt, lassú megsemmisüléssel jár. Cindy már felismerte azt, hogy házasságának befellegzett, Dean nehezebb eset. A férfinek több idő kell, hogy ráébredjen, ez az egyetlen lehetséges megoldás.

Michelle Williams és Ryan Gosling párosa tökéletesen működik. A színésznő már messze maga mögött hagyta a Dawson és haverok cserfes, lelkizős kamaszlányát. Ridegsége mélységesen borzongató, miközben megható az igyekezete, hogy rendbe tegye félresiklott életét. Gosling figurája szánni való elesettségében. Végig drukkol neki az ember, hogy ne veszítsen el mindent, de elkerülhetetlen a tragédiája.

Derek Cianfrance alkotása a szerelem balladája. Ügyesen ugrál múlt és jelen, a boldog kezdet és a bús vég között. Nem nevezi meg egy az egyben a romlás okát. Térbeli váltások, időbeli kihagyások, az érzelmek elhallgatásán keresztül megmutatja a szerelem elejét és végét. A történet szereplői ugyanúgy nem tudják mi vetett véget kapcsolatuknak, ahogy a néző sem érti, hol csúszott ki a házasok alól a talaj. Annyi bizonyos: nincs tovább.