A fotóművészként és videoklip-rendezőként ismert holland művész, Anton Corbijn filmje, Az amerikai gyönyörű ballada a bűn útjára tévedt férfiról, aki visszalépne a helyes útra. De vajon egyáltalán létezik-e számára visszaút?

Jack bérgyilkos. Ha kell, teketória nélkül hátba lövi a nőt, akivel ágyba bújt. Alapszabály, ha felismernek, tüntesd el magad után a nyomokat. Kritikus helyzetekben cselekedj gyorsan. Jack rengeteg pénzt keres a munkájával, ám ne irigyeljük túlságosan. Nincs egy hely, amit otthonának mondhat, nincs senki, aki meleg öleléssel várná.

Egy balul sikerült svédországi rajtaütés után Jack a festői toszkán kisvárosban, Castelvecchióban rejtőzik el a kíváncsi szemek elől. Csendesen él, dolgozik. A bérgyilkos-lét fontos kritériuma: senkivel se teremts kapcsolatot. Önvédelmi szabály. Mert olykor olyanokat kell eltakarítani az útból, akiket az ember kedvel. Jack azonban mégsem képes maradéktalanul betartani az íratlan törvényeket.

A helyi pappal kötött barátság és egy prostituálttal létesített szerelmi kapcsolat felőrli a gyilkos hivatástudatot. Jack elhatározza, még egy utolsó munkát vállal. Utána befejezi. Ezúttal nem ölnie kell, hanem egy kollegina részére kell elkészítenie egy speciális célzó fegyvert. A baj csak az, hogy ez nem az a szakma, ahonnan csendesen nyugdíjba vonulhat az ember. Mindenki a pályán hal meg.

A film ereje abban rejlik, hogy nem próbálja olcsó, hatásvadász elemekkel szőtt, kőkemény akciófilmként eladni magát. Lassú folyású kamaradarab, amely a bérgyilkos ellentmondásos alakjára helyezi a hangsúlyt. George Clooney pedig csodálatos. Alakításában végig egyszerre érezhető a kegyetlen és a sebezhető Jack jelenléte. A gyilkosban eleinte semmi szimpatikus vonás nem fedezhető fel, később mégis kialakul a rokonszenv a nézőben. Ez pedig Clooney tehetségének gyümölcse. Már csak miatta is érdemes megnézni ezt a filmet.

...

A teljes írás, a Fegyvere van és sebezhető, az olvassbele.com oldalán olvasható.