Az egykor szebb napokat is megélt amerikai kisváros, Cold Rock haldoklik, mióta bezárt a bánya, amely a lakosság fő megélhetését adta. Munkát már nem találni arrafelé. Az üzleteket sorra felszámolják, az utcákon egy lélek sem jár. Az itteniek többsége segélyekből él, de azt a pár dollárt is a helyi kocsmában verik el, ahol a napjaik jelentős részét töltik.

Ha valaki mégis e kopár vidékre tévedne, biztos azonnal sarkon fordulna. Barátságtalan szürkeségbe öltözött a táj, szinte minden romlásnak indult. Mintha Cold Rockba újra beköszöntött volna a középkor. Az emberek – nők, férfiak – minden méltóságukat elvesztették. Semmit sem akarnak már az élettől. Nincs iskola, ahol a fiatalokat taníthatnák. Nekik sem lehet jövőjük. Cold Rock közössége minden tekintetben morális csődöt mondott.

Julia (Jessica Biel) nővér a helyi kórházban. Egykor férjével, a városban hősként ünnepelt orvossal közösen fáradoztak, hogy másokon segíthessenek. Mióta a férfi meghalt, egyedül neveli a gyermekét, s a munkájában továbbra is megtesz minden tőle telhetőt. Mégis folyton a képébe vágják, hogy nyomába sem ér a férjének. Nehezen érthető, mi bírja maradásra ezen az isten háta mögötti helyen.

A lakókat azonban nem csak a nyomorúság sújtja. A kisvárosban egymás után tűnnek el a gyerekek. Sokan tudni vélik, hogy egy rém bujkál a környező erdőben. Úgy hívják, a „magas ember”. Ám a rendőrség sem az eltűnt gyerekek, sem a fantom nyomát nem találja. Mások szerint nem is létezik, csupán mumus, akivel a legkisebbeket lehet ijesztgetni. Julia nem hisz a legendában, mígnem egy éjszaka betörnek az ő házába is…

Tele a padlás misztikus rémtörténetekkel, amelyek unalmas estékre ígérnek olcsó szórakozást. Első megközelítésben a The Tall Man sem tűnik többnek másodvonalbeli thrillernél. Érthető lenne hát, ha a tartalmasabb élményt keresők az első húsz perc után csatornát váltanának vagy kisétálnának a moziból. Óriási hibát követnének el. A francia származású Pascal Laugier ugyanis csúnyán (szépen) átver mindenkit. Rafináltan építi fel a (moziban nálunk még nem látható) film dramaturgiáját: szinte minden percben éppen az ellenkezője történik annak, amit várnánk. Már-már rájövünk valami fontos dologra, erre megint az események láncolatába épített újabb csavar gázol le.

A The Tall Man több műfaj elemeit keveri össze: hol pszichothriller, hol misztikus, hol dráma, hol meg krimi. Mindegyik külön felvonásként is felfogható. Ám a történet meglepő fordulatai nem okoznak törést a karakterek ábrázolásában, nem sérül a cselekmény szerkezete sem. Az átmenetek annyira ügyesek, hogy észre sem vesszük, mikor léptünk át egy újabb fejezetbe.

Jessica Biel komoly drámai szerepek hiányában is jó magányos anyaként, és a mellékalakok is rendben vannak, még ha a The Tall Man nem a remek alakítások miatt lesz igazán emlékezetes.

Pascal Laugier 2008-ban a brutális Mártírokkal lett ismert. Harmadik egész estés mozijában sokak szerint sokkal visszafogottabb; most nem csupán hátborzongató képsorokkal gyalogol bele a nézők arcába. Lelkileg is megdolgoztat. A szimpla horrormeséből súlyos társadalomfilozófiai gondolatmenetet bont ki. Sokkol, de nem véres csonkolásokkal vagy sikolyokkal, hanem feloldhatatlan morális dilemmával.

Laugier szembefordít racionális érveinkkel, és folytonosan változtatja a szereplőkhöz, az egész istenverte Cold Rock nyomorult lakosainak nyomorult vegetálásához való érzelmi viszonyulásunkat is. Így amikor a legvégén mellünknek szegezi az egyszerűnek tűnő kérdést: »Helyes-e jövőt teremteni úgy, hogy ebbe családok rokkannak bele« – képtelenek vagyunk felelős választ adni.

...

A cikk, a Csak kockázatok és mellékhatások az olvassbele.com oldalán olvasható.