A nyár leghangosabb mozi eseménye Christopher Nolan legújabb filmjének bemutatója volt. Az Eredet az emberi elme legmélyére száll alá, és az álom-manipulátorok világába kalauzol minket.

Az ember tudatalattija álmában a legsebezhetőbb – ez Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) munkájának legfontosabb alapelve. Cobb ugyanis az ipari kémkedés legújabb fajtájával keresi a kenyerét: behatol mások álmaiba, és fontos információkat tulajdonít el a tudat mélyéről. E tudás miatt Cobb az ipari kémkedés legkeresettebb bűnözője, egy örökkön menekülő, magányos férfi. Ezúttal új esélyt kap, hogy helyrehozza hibáit, visszaszerezze elveszett életét, és vele együtt réglátott gyermekeit. Ezúttal azonban nem lopnia kell, hanem egy gondolatot kell elültetnie valakinek a fejében. A Saito nevű iparmágnás (Ken Watanabe) arra kéri, hogy konkurensének agyában azt a gondolatmagot hintse el, miszerint az fel akarja majd darabolni apja megörökölt cégbirodalmát. Ez csak akkor sikerülhet, hogy ha az illető sajátjának érzi az ötletet, ellenkező esetben az elme az idegen gondolatot kilöki magából.

Nolan a legújabb Hollywoodi generáció talán legmarkánsabb iparosává nőtte ki magát, aki az agyalós, sokcsavarásos mozikkal kedveltette meg magát a nagyérdeművel. Már a Memento rövid távú emlékezetkieséssel szenvedő főhősének története meghozta számára a sikert, innen egyenes út vezetet a fények és a csillogások birodalmába. A Tökéletes trükk bűvészmutatványa ugyan helyenként támadható volt, mégis megbízható iparterméknek bizonyult. Azután jött a nagy dobás: Nolan életet lehelt Hollywood egyik legnagyobb mítoszába, a Batman legendáriumába. Sőt, A Sötét lovaggal valóban izgalmas, emlékezetes képregény mozit alkotott.

Nolan új filmjében hatalmas fába vágta a fejszéjét. Az elme játék sajátja, hogy a legegyszerűbb nézőnek is meg kell magyarázni a látottakat. A film jó egy harmadában-felében nem is tesz mást, mint az általa alkotta világ szabályait tisztázza. Szerencsére a film logikája a legutolsó apró csavarig egészen ügyesen összeáll. Persze, olykor a nézők érzékeire kellene inkább hagyatkozni, és kevesebb energiát kellene ölni a magyarázásba. Nolan mindezzel együtt azonban egy ügyes alapötletre fűzte fel egészestét moziját, amelyben a mozi legújabb korszakán fontos vívmányai felvonulnak. Fellelhető itt minden: szuper filmes trükkök, mátrixos utánérzés, nyomozás történet, science fiction, szerelem, akció jelentek, szupersztárok minden korosztálynak (Leonardo Di Caprio, Tom Berenger, Marion Cotillard, Ellen Page, Cillian Murphy, Michael Came, Tom Hardy, stb.). Minden eszköz a rendelkezésre áll, ami a sikerhez kell.

Kétségtelenül az alapötletből sokkal komolyabb filmet is ki lehetett volna hozni, de Nolan elhelyezte magát a filmes palettán. Ő a széles nézőközönség pénztárcájára apellál. Emiatt úgy kell működnie, mint egy populista pártnak. A lehető legszélesebb igényeket ki kell elégíteni a siker érdekében. Ne legyünk szigorúak azonban, mert legalább van Nolan mögött tehetség. Hollywood élvonalában pedig elkel az ilyen kvalitású rendező. Azt azonban le kell szögezni, hogy az Eredet nem több, mint egy ügyesen kivitelezett, izgalmas popcorn mozi. Nem kíván meg többet a nézőtől, minthogy felejtse el minden előítéletét, minden elvárását. Az Eeredet kikapcsolja az embert a hétköznapokból, könnyeden szórakoztat. Mást ne várjunk tőle.