jeges-varga

irodalom, film, színház és magánügyek

Bemutatkozás

Amit látok, amit hallok, amit tapasztalok, erről szólok. Könyveket olvasok, filmeket nézek, színházba járok, véleményemet írom le, mondom el. Nem akarok önjelölt kritikus lenni, vagy annak tűnni. Legyen ez valami ilyesmi: élménynapló.

Hozzászólások
  • jeges-varga: Kedves Balázs! A Fritsch Pincében igazán közvetlen vendéglátásban részesülhet a látogató. Szerintem is. A borai nem kiemelkedőek, de találhatunk kedvünkre valót ott. Mindamellett egyetértünk abban, hogy nem a legnagyobbak érdemlik a legnagyobb figyelmet. Én például több kisebb pincészettel is megismerkedtem az elmúlt években. Ha nem is jutottam el hozzájuk, legalább egy-egy palackkal megkóstoltam munkájuk gyümölcsét. Felsorolni most nem akarom őket, de azt tanácsolom, próbálkozz még a kisebb pincészeteknél. Kincsre találhatsz.
    (2012-11-13 10:34:05)
    Látogatóban a Fritsch Pincében
  • Márton Balázs: Pár éve én is jártam a villányi pincesoron és nekem is a Fritsch fivérek pincészete nyerte el a legnagyobb tetszésem, vendégszerető fogadtatás és finom borok (semmi Gere vagy Boch féle puccosság, amivel nincs bajom, csak nem én nem ezt igényelem). A cabernet franc barrique-juk volt a favorit nálam! További sok sikert nekik!!!
    (2012-10-29 22:08:46)
    Látogatóban a Fritsch Pincében
  • jeges-varga: Most ismerkedem vele. Azért egyet szögezzünk le alig húsz éves hölgyről beszélünk. Nyilván ehhez mérten van birtokában annak a tapasztalathalmaznak, amiből a líra megszülethet. Egyébként nekem tetszik ez a vers. Érződik rajta, hogy fiatal nő írta, de jó hangulatot fog meg. Persze vannak "nagyobb számok" is a kortárs líra palettáján egészen biztosan.
    Ha jól tudom az első kötet megjelenése a Petri György-díjjal együtt járt neki. Hogy ennek odaítélésében mennyi szerepet játszott az, hogy édesapja Kemény István, jó kérdés. Szerintem figyelemre érdemes ifjú költő ő. Azt viszont nem tudom, hogy túlzott-e a tehetségéhez képest a figyelem vagy nem. De egy elsőkötetes szerintem ma megérdemli, hogy sokat beszéljenek róla. Elvégre így válhat csak ismertté.
    (2012-03-12 22:26:13)
    Kemény Lili
Címkefelhő
Feedek
Megosztás
vers

Oravecz Imre: A teremtés fokozatai

 

Elhallgat a lágyságokban a cuppogás,

megszólal a keménységekben a zengés,

 

véget ér a zártságokban a zsugorodás,

elkezdődik a nyitottságokban a tágulás,

 

elfogy a ritkulásokban a nyugvás,

megnő a sűrűségekben a mozgás,

 

megszakad a szögletekben a hegyesség,

elterjed a hajlatokban a gömbölyűség,

 

elapad a szűkületekben a torlódás,

megerősödik a bővültekben az áramlás,

 

megáll a gyűrődésekben a ráncosodás,

megindul az egyenletességekben a kisimulás,

 

megakad a mélységekben a süllyedés,

kiszabadul a magasságokban az emelkedés,

 

megtorpan a közelségekben a maradás,

nekilendül a távolságokban a haladás,

 

csökken a dermedésekben a hidegség,

megsokszorozódik a hevületekben a melegség,

 

elhal a törekvésekben a zűrzavar,

megszületik az alakulásokban a rend.

Woody Allen: Férfit látok álmaidban (2010)

Woody Allen 75 évesen is termékeny alkotó. Évente legalább egy filmet forgat. Képtelen a lassú tempóra. Alighogy befejezi a forgatást, nekilát a következő megvalósításának. A mester 46. munkáját (Midnight in Paris) az idei cannes-i filmfesztivál nyitónapján mutatták be. Eközben a negyvenötödik opusz, a tavalyi Férfit látok álmaidban most megérkezett a magyar mozikba.

A rendezőt sokáig ki sem lehetett robbantani New Yorkból. A 40. filmje [Match Point (2005)] helyszínéül azonban Londont választotta. Az angol főváros olyannyira megtetszett neki, hogy további két munka [Füles (2006), Kasszandra álma (2007)] erejéig élvezte az angol vendégszeretetet. Egy rövid spanyolországi kiruccanás [Vicky Cristina Barcelona (2008)] és egy nyúlfarknyi hazalátogatás [Whatever Works (2009)] után ismét visszatért a királyi székhelyre.

A Férfit látok álmaidban ambíciókról és sóvárgásokról szól, Alfie (Anthony Hopkins) és Helena (Gemma Jones), valamint lányuk, Sally (Naomi Watts) és az ő férje, Roy (Josh Brolin) házasságáról, az őket mozgató szenvedélyekről. És persze mindezek összekuszál(ód)ásáról.

Alfie érzi, hogy már vészesen eltávolodott a gyerekkorától. De nem ül ölbe tett kézzel. Testét edzeni kezdi, a halálnak még a gondolata ellen is tiltakozik. Felesége nem érti, hogy miért nem képes elfogadni az idő múlását. A férfi szerint neki még jár valami az élettől, elhagyja az évtizedek alatt épített családi fészket, és egy fiatal telefonprosti karjaiban siet bizonyítani, hogy fickó még ő a javából. Helena nem bírja elviselni az élete alkonyán elszenvedett pofont. Az öngyilkosság gondolatától menekülve az ezoterikus tanokban keres vigaszt, és életét alárendeli egy sarlatán tanácsainak.

Lányuk helyzete sem rózsásabb. A házasságában boldogtalan, mert eddig mindent férje elcseszett írói karrierjének rendelt alá. Így hát felkínálja magát a jóképű galériatulajdonosnak, Gregnek (Antonio Banderas). Persze a férj sem egy hattyúlovag. Idegbeteg módon türelmetlenkedik, várja a kiadói visszajelzését legújabb regénye kapcsán, eközben teljesen belehabarodik a szemközti ablakban feltűnő piros ruhás nőbe.

A filmben mindenki egy titokzatos idegen megjelenését várja – ez egyben utalás persze a Halálra is, akivel egyszer mindenkinek találkoznia kell, s az eredeti angol címben szereplő idegen jelentheti ezt is. Egyik sincs kibékülve jelenlegi helyzetével, és ahelyett, hogy mind maguk körül tennének rendet, délibábokat kergetnek. Abba az illúzióba ringatják magukat, hogy a vágyott ismeretlennel találkozva egy csapásra helyre áll világukban a béke, a jelen kuszaságát a jövő harmóniája váltja fel. Úgy gondolják, csak akkor sikerülhet kétségbeejtő helyzetükből kimászniuk, ha felhagynak egész addigi életükkel. Nem is lenne semmi baj ezzel, ha egy alapos takarítás után lépnének tovább. De a hátrahagyott rendetlenség romjain képtelenek új életüket felépíteni.

...

A teljes írás, a Párkapcsolati keszekusza, az olvassbele.com oldalán olvasható.

Woody Allen: You Will Meet a Tall Dark Stranger (2010)

Woody Allen 75 évesen is termékeny alkotó. Évente legalább egy filmet forgat. Idős kora ellenére képtelen a lassabb tempóra. Alighogy befejez egy forgatást, nekilát a következő projektje megvalósításának. Jelenleg a 46. munkájának (Midnight in Paris) utómunkálatait végzi, miközben a negyvenötödik opusz, a You Will Meet a Tall Dark Stranger (magyarul körülbelül így hangzik: Találkozni fogsz egy magas, sötéthajú idegennel) (2010) még meg sem érkezett a magyar mozikba.

Woody Allent sokáig ki sem lehetett robbantani New Yorkból, aztán a 40. filmje [Match Point (2005)] helyszínéül Londont választotta. Az angol főváros olyannyira megtetszett neki, hogy további két munka [Füles (2006), Kasszandra álma (2007)] erejéig élvezte az angol vendégszeretetet. Allen egy rövid spanyolországi kiruccanás [Vicky Cristina Barcelona (2008)] és egy nyúlfarknyi hazalátogatás [Whatever Works (2009)] után visszatért Londonba.

A You Will Meet a Tall Dark Stranger Alfie (Anthony Hopkins) és Helena (Gemma Jones), valamint lányuk, Sally (Naomi Watts) és az ő férje, Roy (Josh Brolin) házasságáról, az őket mozgató szenvedélyekről, ambícióikról és sóvárgásokról szól, no és persze mindezek összekuszálásáról.

Alfie érezvén, hogy az évek egyre csak szaporodnak, nem ül ölbe tett kézzel, testét edzeni kezdi, ellenzi a halálnak – még csak – a gondolatát is. Felesége, Helena nem támogatja férjét, nem érti, hogy miért nem képes az elfogadni az idő múlását. A férfinek így nem lesz maradása, elhagyja az évtizedek alatt épített családi fészket, és egy fiatal call girl, Charmaine (Lucy Punch) karjaiba siet. Helena nem bírja elviselni az élete alkonyán elszenvedett csorbát. Az öngyilkosság gondolatától menekülve az ezoterikus tanokba keresi a vigaszt, és életét alárendeli egy sarlatán látó (Cristal – Pauline Collins) tanácsainak.

Lányuk helyzete sem rózsásabb. Boldogtalan a házasságában, mert férje elcseszett írói karrierjének rendelt alá mindent, ezért nem átall a jóképű galériatulajdonosnak, Gregnek (Antonia Banderas) felkínálnia magát. Persze a férj sem tétlenkedik. Miközben legújabb regénye kapcsán idegesen várja a kiadói visszajelzéseket, rabul ejti a szemközti ablakban feltűnő piros ruhás nő (Dia – Freida Pinto).

A film összes szereplője a címbéli titokzatos idegennek (amely persze egyúttal utal a halálra is, amivel egyszer mindenkinek találkoznia kell) valamilyen megtestesülésére áhítozik. Nincsenek kibékülve jelenlegi helyzetükkel, és ahelyett hogy maguk körül raknának rendet, délibábokat kergetnek. Abba az illúzióba ringatják magukat, hogy, amennyiben találkoznak azzal az idegennel, akkor világukban egy csapásra helyre áll a béke, és a jelen kuszaságát a jövő harmóniája váltja fel. Úgy gondolják, csak akkor eshetnek kétségből egységbe, ha felhagynak addigi életükkel. Ezzel nem is lenne baj, ha takarítás után lépnének tovább. Nem ez a helyzet azonban, akkora rendetlenséget hagynak maguk mögött, hogy képtelenek onnan építkezni.

Ha a filmográfia olyan sűrűségű, mint az Woody Allen esetében tapasztalható, a pálya során elkerülhetetlenek a kisebb-nagyobb egyenetlenségek. Például, ha megnézzük az angol miliőben készített munkáit, azt láthatjuk, hogy az ígéretes kezdet (Match Point) után erős visszaesés következett. Woody Allen hírnevét kétségtelenül a hetvenes-nyolcvanas évek olyan munkái alapozták meg, mint az Amit tudnia akarsz a szexről… (1972), az Annie Hall (1977), a Manhattan (1979), a Zelig (1983), a Hannah és nővérei (1986), vagy A rádió aranykora (1987). Folytathatnám, hosszú a sor. A kilencvenes években aztán mintha Allen vesztett volna erejéből, de az olyan alkotások, mint a Lövések a Broadwayn (1994), A világ második legjobb gitárosa (1999) megnyugtatta a rajongókat, hogy nem rozsdásodott be még teljesen a mester. A kétezres években is folytatódott az a tendencia, hogy vannak eltérések az egyes munkák színvonalában. A You Will Meet a Tall Dark Stranger egyértelműen a jobbak közé tartozik.